.jpeg)
Taklimat berkaitan Unit Kawalan Jangkitan – audit dan KPI
LAPORAN PENEMPATAN KLINIKAL DAN PENGURUSAN
KEJURURAWATAN DI HOSPITAL PAKAR USM
1.
Pengenalan
Program attachment ini diadakan untuk memberi pendedahan kepada staf mengenai pengurusan dan amalan kejururawatan yang efektif serta memajukan kemahiran klinikal dalam persekitaran hospital yang lebih sebenar. Penempatan empat staf, terdiri daripada Penyelia Jururawa U7, Ketua Jururawat U6 dan Jururawat U5 di bawah penyeliaan Penyelia Jururawat U9, telah selesai selepas tempoh 11 hari di HPUSM. Penempatan dibuat mengikut keperluan klinikal dan pengurusan, disusun mengikut jadual serta input-input penting yang perlu didedahkan untuk meningkatkan pengetahuan serta pengalaman.
2. Objektif Program
i. Peningkatan Kualiti Perkhidmatan: Meningkatkan
kualiti peranan Penyelia dan Ketua Jururawat dalam pengurusan dan pentadbiran
kejururawatan. Kompetensi pengembangan kemahiran dalam bidang pengurusan,
membantu mereka menjadi pemimpin yang lebih baik di bidang kejururawatan.
ii. Pengurusan Sumber Manusia: Mempelajari
pengurusan sumber manusia secara efektif serta mewujudkan saluran komunikasi
yang berkesan antara jururawat, doktor, dan pihak pengurusan lain untuk
meningkatkan kerjasama dalam penjagaan pesakit
iii. Pengoptimuman Proses Kerja: Meningkatkan
efisiensi dalam operasi harian unit kejururawatan dengan menggunakan data dan
maklum balas untuk merancang peningkatan proses dan prosedur.
iv.
Penetapan dan Pemantauan Dasar (Unit Kualiti): Memastikan bahawa dasar dan
prosedur kejururawatan dipatuhi, serta membuat penanda aras (KPI) untuk menilai
pencapaian dan keperluan peningkatan.
3. Metodologi
Program ini dijalankan melalui:
i. Penglibatan dalam aktiviti klinikal harian
di wad/klinik dan unit rawatan.
ii. Sesi pembelajaran secara bersemuka daripada
Penyelia Jururawat/Ketua Jururawat dalam bidang kejururawatan.
iii. Pembelajaran berasaskan pengalaman melalui
kerja berkumpulan (AJK Taskforce) dan penilaian kes-kes klinikal (kes insiden)
iv. Penggunaan IT dan media dalam pengurusan
kejururawatan
v. Taklimat dan lawatan
4. Laporan Aktiviti:
i. Pengurusan Pesakit
Dalam
ii. Pesakit Luar
& Ambulatori
iii. Pengurusan
Kualiti Kejururawatan
v. Diabetic Educator